PAVLUS PP. VI LITTERAE APOSTOLICAE "MVLTIFORMIS SAPIENTIA"* A QVIBVS S.
TERESIA A IESV, VIRGO ABVLENSIS, DOCTOR ECCLESIAE VNIVERSALIS
RENVNTIATUR.
Multiformis Sapientia Dei apertius quandoque dilectis Christi discipulis
innotescit, quibus arcano consilio atque singulari liberalitate datur,
ut intellegant, quae sit «latitudo et longitudo et sublimitas et
profundum: scire etiam supereminentem scientiae caritatem Christi» (Eph
3, 18). Etenim «Spiritus Sanctus non tantum per sacramenta et ministeria
populum Dei sanctificat et ducit eumque virtutibus ornat, sed, dona sua
dividens prout vult (1 Cor 12, 11), inter omnes ordinis fideles
distribuit gratias quoque speciales, quibus illos aptos et promptos
reddit ad suscipienda varia opera vel officia pro renovatione et
ampliore aedificatione Ecclesiae proficua» (Conc. Vat. II, Lum. Gent.
12).
Divina hac sacrorum charismatum copia affluenter est cumulata Teresia a
Iesu, clarissima illa ac nobilissima virgo eademque Ordinis Beatae
Mariae Virgins de Monte Carmelo reformatrix, quae, simplex cum esset
moribus humanarumque litterarum imperita, dicendo et scribendo tantopere
eminuit, ut ad eam referri possint haec verba: «in medio Ecclesiae
aperuit os eius» (Eccli 15, 5), ac iure merito sit a sanctis viris
sancta praedicata, verum etiam et dux certissima et magistra a sacrarum
disciplinarum doctoribus exculta; nimiis quamvis implicata peculiares
officii sui negotiis, meliorem nihilominus, id est caelestem, patriam
continenter est visa appetere; aegra plerumque corpore et aerumnosa,
fortissima quaeque pro Dei gloria Christique Ecclesiae utilitate sebi
animosa proposuit.
Quapropter cum haec famula Dei, sive eximis vitae factis sive animi
virtutibus egregiis sive ingenii acie sit per omne tempus celebrata, id
profecto iustam et magnam causam habemus, cur, quem ad modum Gregorius
XV, decessor Noster, ei caelitum honores decreverit, ut universi Christi
fideles intellegerent, quam abunde in ancillam suam Deus effudisset de
Spiritu Sancto (cf Litt. Decr. Omnipotens sermo), ita Nos, ob eius
praecipue rerum divinarum cognitionem et praeceptionem, Ecclesiae
doctorem, mulierum primam, eam pronuntiandam esse non dubitemus. Spe
enim ducimur ac fore confidimus, ut Teresia a Iesu, sollemni decreto
christianae vitae magistra declarata, hodierni etiam temporis homines
vehementer excitet, ut ea in primis colant, quae ad fovendam animi
pietatem ad supernarumque rerum contemplationem et adeptionem conducant.
Teresia nata est Abulae, in Hispaniarum finibus, die XXVIII mensis
Martii, anno MDXV. Quae vero esset aliquando futura, parvula
praenuntiavit, cum in domus hortulis abditam vitam agere conaretur,
consilio sibi proposito ea ad exitum perducendi, quae de priscae
Ecclesiae martyribus saepe legebat. Matre immature mortua, ipsam Dei
Genetricem in auxilium sibi ac praesidium comparavit. Aequum ei igitur
fuit, ut ab ineunte adulescentia Deo se tοtam vovere optaret seque in
Carmelitidum mulierum coenobium conferret, viginti annos nata. Quae
multis haud dubiis indiciis quamquam in virtutes colendas studium
impendebat, de pristino tamen animi fervore aliquantulum remittere
coepit a suoque proposito declinare. Feliciter vero ei cessit, ut, Petro
Alcantarensi, Ludovico Bertrando, Francisco Borgia, Ioanne Abulensi
aliisque sanctis viris cohortantibus, ad caelestium rerum
considerationem vehementer alliceretur et ad perfectiora Deoque
acceptiora semper agenda. Quod consilium alto animo fovit ac perfecit,
testibus tam eius spiritus moderatoribus quam iis, qui cum ea vitae
operumque consuetudine coniuncti fuerunt.
Ad peculiaria tamen capessenda munia vocari videbatur, ad quae suopte
ingenio ac naturali quadam voluntatis propensione inclinabat. Constanti
enim mente et firma movebatur sui Ordinis coenobium condendi, quod
altiore ratione, quam suetus mos ferebat, regeretur; idque Sede
Apostolica probante absοlvit, septem cum esset et quadraginta annorum,
doctis usa sanctisque consiliariis. Obortas autem undique difficultates
tam intrepide superavit coeptumque iter tam constanter institit, ut
brevi annorum spatio alia in Hispaniae regionibus non pauca coenobia
constituerit. Quo aptius praeterea renovatis sororum coenobiis
prospiceret atque ad Ecclesiae incrementum apostolicis operibus
prodesset, religiosos etiam viros, Carmeli Ordini addictos, ad altiorem
vitae disciplinam restituere cogitavit suumque propositum ad effectum
deduxit, maxime favente et adiutricem operam praebente sancto Ioanne a
Cruce.
Sic ergo instaurata et aucta sodalitate, ad id mentem intendit, ut
pias, quas frequentiores sibi in dies asciverat, mulieres ad sanctae
vitae rationem informaret; ut videlicet abditae et solae cum Deo
viverent, assiduas pro Ecclesia preces ei adhiberent, corpus suum
crebris et voluntariis cruciatibus afflictarent, studiosa inter se
affabilitate caritateque iungerentur, Christi praecipuo parentes
mandato. Illa autem in omnium virtutum exercitatione spectatissimo erat
incitamento et exemplo. Anteibat enim prudentia et evangelica
simplicitate, animi demissione, erga praepositos in rebus etiam arduis
oboedientia, sui contemptu aliorumque utilitatis studio singulari,
quibus iuvandis se suaque impendere non dubitabat. Austeram praeterea et
asperam vitam ducebat, in adversis patiens, in prosperis maximopere Deo
grata. Praelucebat quoque flagranti in Deum pietate, eius amore pentus
devincta. In vicem innumerabilibus a Deo gratiis aucta, ad Ecclesiae
tamen prοrsus monita adhaerescebat, cum pluris admodum faceret fidelem
et humilem Dei ministres obtemperationem quam visiones, revelationes et
exstases. Cuiusmodi ob assiduum cum Domino cοmmercium, luminosum
quiddam, ut ferunt, eius in vultu nitere videbatur, summa cunctis
admirations et laetitiae causa.
Huc addendum humanas, quae dicuntur, Teresiam coluisse virtutes, utpote
quae valde contenderet, ut verum diceret, fidem servaret, staret
promisses, familiarem usque sermonem sereret laetitiae atque humanitatis
plenum. In rebus vero agendis ac sustinendis animi magnitudine
praestabat, simul vero comitate et aequa in unumquemque existimatiοne et
observantia. Neque est obliviscendum eam suas inter curas
cοntinentesque labores tempus etiam invenisse et vires ad praeclara
opera conscribenda, quae totam vel operosissimi hominis vitam omninο
requirere ac detenere viderentur, altissimarum de Deo deque supernis
rebus quaestionum subtilem et acutam disceptatricem.
Tam diu denique tamque actuose laborantem brevis et letalis morbus in
urbe Alba corripuit et, ut alia incepta aggredi desisteret, cοegit. Suum
erga Christi Ecclesiam amantissimae filiae obsequium iterum iterumque
obtestans, magna mater piissime obiit die IV menses Octobres, anno
MDLXXXII.
Quae vivens est propter singulares virtutes undique dilaudata, ea
luculentius mortua emicuit estque exculta. Merito ergo factum, ut a
Paulo V ei beatorum Caelitum, a Gregorio vero XV sanctorum decernerentur
honores eaque in christianae religiosaeque vitae proponeretur exemplum,
in quod omnes respicerent. Quodsi huius Dei famulae sanctitate ad
imitandum trahimur, eius doctrinae excellentia in summam movemur
admirationem. Suam enim et intellegendi et dοcendi imperitiam etsi
pluries est testata, res tamen altissimas et percipere et docere et
scriptes mandare, Deo afflante, valuit, Christum arbitrata unum esse
sebi sapientiae fontem et quasi librum vivum. Ad hoc quod attinet, mirum
censendum in primis est sanctam Teresiam tanta subtilitate tantaque
sollertia in mysterium Christi inque animi humani cοgnitionem
penetrasse, ut eius doctrina haud dubiam praesentiam vimque singularis
charismatis Spiritus demonstraret. In hac siquidem doctrina excellunt
altissimi rerum sensus, mysterii Dei viventis, Christi Salvatoris et
Ecclesiae intima comprehensio, acris experientia gratiae, quae naturam,
tot dotibus exornatam, nobilitat atque dilatat. Inde summa efficacitas
perennisque doctrinae eius auctoritas, quae ultra fines Ecclesiae
catholicae protenditur ipsosque non credentes attingit.
Eius magisterium non solum ad vitam fidelium momentum habuit, verum
etiam, et quidem efficienter, ad illam magni ponderis electamque
cognitionis theologicae provinciam, quae theologiae spiritualis nomine
hodie appellatur. Teresiae enim scripta uberrimus fons sunt multiplicas
experientiae, testificationis, perspicientiae spiritualis, unde copiose
omnes huius theologiae cultores hauserunt. Eadem scripta, etsi varias ob
causas rerumque adiuncta neque secundum praestitutam rationem exarata,
concors tamen et solidum doctrinae spiritualis corpus efficiunt. Sic in
volumine, quod Libro de su vida inscribitur, summa eorum, quae in ipsa
misericors Deus operatus est, enarrat, eorum aperit sensum eademque ante
legentium oculos instar mirabilis cuiusdam «historiae salutis»
proponit. In commentario autem, cuius est titulus Camino de Perfección,
ascetica vitae theologalis fundamenta, scilicet primarias virtutes,
itidem necessitatem et gradus orationis, etiam contemplativae, exquisita
educandi arte persequitur. In libro deinde, cui Castillo Interior est
index, plenam perfectamque progressionem vitae divinae in homine
rimatur, qui ad altissimos usque gradus experientiae mysticae, particeps
esse potest mysterii Trinitatis et Christi. In opere, vulgo Libro de
las Fundaciones appellato, apostolica coepta sua Teresia describit
laboresque, quos ad Ordinis sui reformationem pro Christi Ecclesia
exantlavit. Eius praeterea Epistulae, humanitatis plenae, versatile eius
ingenium animumque ostendunt, quippe quae constitutam sibi vitam
contemplativam actuose vivere nitatur ac simul cum suae aetatis
hominibus religiosas humanasque vicissitudines participare. In
commentariis denique Relaciones inscriptis eminent eius studium et
religio, ut dona sua superna Ecclesiae auctoritati omnino subiciat.
Veluti centrum spiritualis Teresiae doctrinae est Christus, qui Patrem
revelat eique nos coniungit sibique consociata eiusdem vero doctrinae
potiora capita sunt oratio christiana ut vita amoris, et Ecclesia, qua
regnum Dei in nobis efficitur. Coniunctio nostra cum Christo instituitur
in mensa verbi Dei, per continuam Evangelii meditationem, et in mensa
Corporis ac Sanguinis eius, per convivium sacrificale Eucharistiae; in
utraque hac mensa humanitas Christi Iesu hominem, qui eidem se totum
committit, intime assumit in mysterium mortis ipsius, resurrectiοnis et
gloriosae vitae apud Patrem. Eam ob causam sacratissima Christi
humanitas omne bonum nostrum continet et salutem. Quam doctrinam Teresia
in libro de vita sua his exprimit verbis: «nos Deo piacere non
possumus, nec Deus solet sua dona nobis impertire, nisi per
sacratissimam humanitatem Christi, in quo ipsemet sibi cοmplacet» (22,
6). Summam enim perfectionem homo tunc tantum attinget, cum ei dicere
licebit cum Paulo: mihi vivere Christus est (cf Mansiones, VII, 2, 5).
Vita autem orationis, quae a Teresia in eοdem vitae suce libro dοcetur
(8, 5), existimari potest vita amoris, quatenus oratio ea est amicitiae
necessitudo, qua diu solique cum Deo loquimur, a quo scimus nos amari.
Deus hominem invitat nec desinit sollicitare, ut suam amicitiam
amplectatur atque in dies artiοrem secum habeat communionem. Huiusmodi
autem amicitiae cum Patre, per Christum, in Spiritu Sancto, respondere
eaque dignus inveniri per gratiam nititur. Magnitudo autem orationis et
contemplationis hominem nedum ab iis, quae regnum Dei Ecclesiamque
respiciunt, alienet, in eadem maiore consortione et ardore eum
compellit. Hoc quidem demonstratur tum vita mirisque factis, quae
Teresia, ipsius contemplationis plenitudine acta, in utilitatem
Ecclesiae peregit, tum eius testificatione, quam veluti doctrinae suce
fundamentum edixit, quamque sincera ventate et cordis laetitia moriens
his verbis iteravit: «Gratias tibi ago, Domine, quod ut Ecclesiae filia
moriοr».
Quae cum ita sint, iam die XV mensis Octobris, anno MCMLXVII, propοsitum
palam significavimus in albo Ecclesiae doctorum sanctam Teresiam a Iesu
scribendi. Quae sententia, non solum Nostra consuetudine cum eiusdem
sanctae mulieris doctrina, sed magna etiam nitebatur aestimatione, quam
Nostri in Romano Pontificatu decessores iterum iterumque de eius
doctrinae excellentia verbis declararunt, qui profecto sollemnem
pronuntiationem Nostram antecedere videntur. Quo in numero Gregοrius XV
est, cum in ipsis canonizationis Litteris hoc de sanctae Teresiae
doctrina testimonium dederit: «Omnipotens . . . ita adimplevit eam
spiritu intellegentiae, ut . . . illam caelestis sapientiae imbribus
irrigaverit». Magni insuper pοnderis est cοmparatio, quam Benedictus
XIII in Litteris canonizationis sancti Ioannis a Cruce fecit eiusdem
santi cum Teresia: «in mysticae theοlogiae arcanis scripto explicandis,
aeque ac Teresia divinitus instructus fuit»; qua doctor cum doctore
confertur. Clarissima praeterea est sancti Pii X declaratio: «tanta
tamque utilis ad salutarem christianorum eruditionem fuit haec femina,
ut magnis iis Ecclesiae patribus et doctoribus, quos memoravimus (nempe
Gregorium Magnum, Iοannem Chrysostomum, Anselmum Augustanum) aut non
multum aut nihilo omnino cedere videatur». Idemque Summus Pontifex
asserere non dubitavit, datis Litteris Apostolicis «Ex quo Nostrae» die
VII mensis Martii, anno MDCCCCXIV: «iuste Ecclesia huic virgini honores
qui doctorum sunt deferre consuevit». Benedictus autem XV, Patres
Cardinales alloquens, die XXIV mensis Decembris, anno MDCCCCXXI, dixit
cum sanctitatis corona sertum doctrinae Teresiam coniunxisse. Pius XI,
in Constitutione Apostolica «Summorum Pontificum», die XXV mensis lulii,
anno MDCCCCXXII, data, eandem appellavit «sapientissimam matrem» et
«altissimam contemplationis magistram». Pius XII, in sermone die XXIII
mensis Novembres, anno MDCCCCLI habito, asseruit sanctae Teresiae ope . .
. doctrinae spiritualis thesaurum Spiritum Sanctum universae Ecclesiae
comparasse. Ioannes denique XXIII, proximus decessor Noster, eam
nuncupavit Ecclesiae lumen singulare, in Epistula nempe Apostolica, die
XVI mensis Iulii, anno MDCCCCLXII, data.
E sanctis autem viris,
ii, qui, superno Dei providentis consilio, vitae consuetudinem cum
Teresia habuerunt, numquam suum erga eius sanctitatem cultum ab eius
doctrina, divinitus infusa, seiunxerunt; qui fuerunt viri magni quidem
nominis, Petrus Alcantarensis, Franciscus Borgia, Ioannes a Cruce,
Ioannes de Ribera, Ioannes Abulensis. Qui omnes eam magistram habuerunt
contemplationis, a Deo illustratam, vel quo rectius dicamus, magistrorum
spiritus magistram. Posteriore tempore sancti erant Ecclesiae doctores,
qui eam simili aestimatione venerabantur, ut Franciscus Salesius et
Alfonsus de Ligorio, aliique sancti, ut Antonius Maria Claret, Carolus a
Setia, Vincentius Paliotti.
Neque umquam in Ecclesia extenuata
est opinio virginem Abulensem haberi posse doctorem. Sufficit
theologorum Salmanticensium mentem proponere. Hi, cum ea de re quaestio
esset, anno MDCLVII palam scripserunt: «habet autem doctricis aureolam
matriarche nostra beata Teresia, cuius singularem doctrinam . . .
tamquam e caelo emanatam recipit et approbat Ecclesia».
Quapropter, valde cupientibus, ut tantae mulieris sanctitas et doctrina
in omnium mages utilitatem cederent, visum est Nobis posse doctores
Ecclesiae titulum atque cultum eidem tribui, qui sanctis tantum viris
usque adhuc praestiti sunt. Hoc tamen de negotio ut quam diligentissime
disceptaret, Sacrae Rituum Congregationi mandavimus. Quae,
peritissimorum virorum opera et sententia antea usa, in ordinario coetu,
die XX mensis Decembris, anno MDCCCCLXVII habito, id dubium excutiendum
proposuit, an titulus et cultus doctoris Ecclesiae praeterquam viris,
tribui etiam mulieribus posset, quae, iuxta Benedicti XIV Pont. Max.
norma; et decreta, sanctitate et eximia doctrina ad commune fidelium
bonum contulissent. Sententiam autem eorum, qui aderant, Patrum
Cardinalium Praelatorumque Officialium, id fieri posse asseverantem,
ratam Nos habuimus et confirmavimus, die XXI mensis Martii, anno
MCMLXVIII. Cumque dilectus Filius Michaël Angelus a Sancto Ioseph,
Ordinis Carmelitarum Discalceatorum Praepositus Generalis, sua ipsius
suique Ordinis vota declarans, enixe a Nobis postulavisset, ut Teresiam a
Iesu doctorem Ecclesiae pronuntiaremus, idque plurimi etiam petivissent
S. R. E. Cardinales, Archiepiscopi, Episcopi, Moderatores Religiosorum
Ordinum, Congregationum Institutorumque saecularium aliique doctissfimi e
Studiorum Universitatibus et altioris ordinis Institutis viri,
huiusmodi preces et vota Sacrae Rituum Congregationi perpendenda
misimus, quae peculiarem positionem, ut dicunt, eandemque magni
ponderis, paravit, totum negotium explorate accurateque pertractantem.
Quae cum S. R. E. Cardinales Sacrae Congregationi pro Causis Sanctorum,
interea constitutae, praepositi diligentissime recognovissent,
sententiam suam in ordinario eiusdem Congregationis coetu, in Vaticanas
Aedibus habito die XV mensis Iulii, anno MCMLXIX, significaverunt, post
auditam sive relationem Venerabilis Fratris Nostri Arcadii S. R. E.
Cardinalis Larraona, huius causae Ponentis, sive Praelatorum Officialium
iudicia; omnesque uno ore affirmaverunt sanctam Teresiam a Iesu dignam
omnino esse, quae in doctorum Ecclesiae album ascriberetur. De his
denique die XXI mensis pulii, superiore anno, certiores facti, omnibus
attente perpensis, eiusdem Sacrae Congregationis consultum approbavimus
et confirmavimus, statuentes, ut sollemni id ritu conficeretur.
Quod hodie, Deo iuvante cunctaque plaudente Ecclesia, factum est. In
Petriano enim templo, undique gentium maximeque ex Hispania fidelium
turmis confluentibus, plurimis astantibus S. R. E. Cardinalibus
sacrisque et Romanae Curiae et catholicae Ecclesiae Praesulibus, acta
omnia confirmantes expostulationibusque concedentes sodalium Ordinis
Carmelitarum Discalceatorum ceterorumque petitorum vota perlibenter
implentes, haec inter divinum sacrificium pronuntiavimus verba: «CERTA
SCIENTIA AC MATVRA DELIBERATIONE DEQUE APOSTOLICAE POTESTATIS
PLENITVDINE SANCTAM TΕRESIAM A IESV, VIRGINEM ABVLENSEM, ECCLESIAE
VNIVERSALIS DOCTOREM DECLARAMVS».
Quibus verbis prolatis Deoque
una cum astantibus gratiis actis, de mira huius Ecclesiae doctoris
sanctitate et doctrina sermonem habuimus, ad aramque templi maximam
caelesti victima litavimus.
Hac autem super re decernimus, ut
haec Litterae Nostrae religiose serventur suosque effectus sive nunc
sive in posterum piene habeant; atque praeterea sic sit rite iudicandum
ac definiendum, irritumque et inane fiat, si quidquam secus super his a
quovis, auctoritate qualibet, scienter vel ignoranter attentare
contigerit.
Datum Romae, apud Sanctum Petrum, sub anulo
Piscatoris, die septimo et vicesimo menses Septembris, anno Domini
millesimo nongentesimo septuagesimo, Pontificatus Nostri octavo.
PAVLUS PP. VI
Nessun commento:
Posta un commento